Parliament simulation

Προσομοίωση Λειτουργίας Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου 
 «Το ζήτημα της περιβαλλοντικής μετανάστευσης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο!»









          Οι ασκήσεις και τα παίγνια προσομοίωσης είναι ίσως ο αποδοτικότερος τρόπος εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά και μια σημαντική μέθοδος ανάλυσης και έρευνας συγκεκριμένων καταστάσεων στα γνωστικά πεδία των κοινωνικών και πολιτικών επιστημών (http://www.innovation.edu.gr/). Οι προσομοιώσεις απαιτούν υψηλού επιπέδου κριτική σκέψη εφόσον οι μαθητές δεν συλλέγουν απλά υλικό αλλά συνθέτουν, αναλύουν με στόχο να επιλύσουν ένα πρόβλημα. 
    Ο σχεδιασμός κάθε παιγνίου προσομοίωσης απαιτεί την «κατασκευή» ενός «κόσμου», μιας τεχνητής πραγματικότητας, η οποία για να υπάρξει απαιτεί τη δημιουργία και διάθεση στους συμμετέχοντες των κατάλληλων μέσων (χάρτες, υλικά παιγνίου, υποστήριξη με συστήματα πληροφορικής, συνεργάτες κλπ). Ταυτόχρονα απαιτεί και σαφείς «οδηγίες» («κανόνες παιγνίου») χωρίς τους οποίους το παίγνιο δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί (http://www.imm.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=453&Itemid=100).


Περιγραφή Διδακτικής Παρέμβασης
Εισαγωγή, Σκοποί-στόχοι

     Ένας από τους βασικούς στόχους ενός ελληνικού σχολείου με ευρωπαϊκό χαρακτήρα και οικουμενικό προσανατολισμό είναι η ενίσχυση της ευρωπαϊκής ταυτότητας και συνείδησης των μαθητών του παράλληλα με τη σφυρηλάτηση της εθνικής τους ταυτότητας. Σημαντική προϋπόθεση για να υλοποιηθεί αυτός ο στόχος είναι η επαφή και η γνωριμία των νέων με τα θεσμοθετημένα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προασπίζουν τη δημοκρατία και το μέλλον της. 
   Η προσομοίωση της συνεδρίασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είχε ως στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές τη λειτουργία του και τη διαδικασία λήψης των αποφάσεών του, να αισθανθούν Ευρωπαίοι πολίτες και να κατανοήσουν πως οι αποφάσεις που λαμβάνονται στην Ευρωβουλή τους αφορούν. Επίσης, στόχος ήταν να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές για διάφορα θέματα, να προβληματιστούν και να συνεργαστούν σε ομάδες ως ενεργοί πολίτες σε ένα δημοκρατικό περιβάλλον
         Tο πιο σημαντικό ήταν να καταλάβουν οι μαθητές ότι η κοινή συνισταμένη πρέπει να είναι η αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών-μελών και πως οι αποφάσεις είναι αναγκαίο να λαμβάνονται μέσα από το διάλογο και τη συναίνεση. Η διαδικασία της συγκεκριμένης προσομοίωσης εντάχθηκε ως δράση του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών Β΄ Λυκείου στο οποίο διδάσκεται ο δικανικός λόγος του Λυσία «Υπέρ Μαντιθέου» (σχολικό έτος 2015 - 2016).
        Οι μαθητές έχοντας ήδη εξοικειωθεί με το «χώρο της Βουλής της Αρχαίας Αθήνας», ήρθαν μέσω αυτής της διδακτικής παρέμβασης σε επαφή και με έναν «αντίστοιχο θεσμό» της Ευρωπαϊκής Ένωσης και παράλληλα, αξιοποίησαν ερευνητικά το διαδίκτυο και ένα πρόγραμμα δημιουργίας βίντεο για τη σύνθεση οπτικοακουστικού υλικού που περιλαμβάνει τις δύο φάσεις διεξαγωγής της προσομοίωσης (προετοιμασία και υλοποίησή της).

Μεθοδολογία-Δραστηριότητες-Αποτελέσματα
  

   Η προσομοίωση πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις: σε αυτήν της προετοιμασίας της στην οποία έγινε ενημέρωση από τον εκπαιδευτικό προς τους μαθητές για την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τη λειτουργία του και σε αυτήν της υλοποίησής της. Ειδικότερα, αφορούσε στη συγκρότηση τεσσάρων επιτροπών στις οποίες είχαν κατανεμηθεί σε μαθητές από τη Β΄ Λυκείου που αντιστοιχούσαν σε τέσσερα από τα κόμματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, Κόμμα Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών, Ευρωπαϊκο Σοσιαλιστικό Κόμμα, Ευρωπαϊκή Ενωτική Αριστερά), ενώ ένας μαθητής ανέλαβε το ρόλο του προέδρου του και μια μαθήτρια της γραμματείας του.  

    Κάθε μία από αυτές τις επιτροπές αρχικά πρότεινε ένα νομοσχέδιο προς ψήφιση στο πλαίσιο της συζήτησης για το θέμα «Περιβαλλοντική μετανάστευση και Προσφυγικό ζήτημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση» και στη συνέχεια δέχτηκε τις αντίστοιχες τροπολογίες σε επιμέρους άρθρα του από τις υπόλοιπες επιτροπές. Στόχος ήταν μέσα από έναν γόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο να προκύψουν, κατόπιν ψηφοφορίας, τέσσερα νομοσχέδια που θα δίνουν λύση στο υπό συζήτηση θέμα.
     Στο τέλος, στη συνεδρίαση αυτή του «Ευρωκοινοβουλίου» τα παιδιά κατέληξαν σε μία κοινή συμφωνία για τη λύση της περιβαλλοντικής μετανάστευσης με 4 προτάσεις, μέσα σε ένα κλίμα θετικό και γόνιμο που ικανοποίησε όλους. Ως παραδοτέο υλικό οι μαθητές δημιούργησαν ένα βίντεο με υλικό από τις δύο φάσεις της προσομοίωσης.
 Οι μαθητές ως νομικοί-δημοσιογράφοι-πολιτικοί επιστήμονες διερεύνησαν τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα που απασχολούν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η καλλιέργεια του αισθήματος δικαίου (απόδοση δικαίου, βία, ανθρώπινα δικαιώματα, θρησκευτικός φανατισμός, οικονομική εξαθλίωση, περιβαλλοντική μετανάστευση) αποδείχθηκε τόσο επίκαιρη καθώς διανύουμε μία περίοδο οικονομικής και ηθικής κρίσης σε εθνικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο με εξάρσεις θρησκευτικών φανατισμών, πολιτικές ακρότητες, κρούσματα βίας και μεταναστευτικές κρίσεις. 

Αποτελέσματα: Γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογο, παραγωγή γραπτού/προφορικού λόγου (ψηφοφορία, τέσσερα νομοσχέδια), ικανότητα επιχειρηματολογίας και επικοινωνίας σε ποικίλα ακροατήρια και για διαφορετικούς σκοπούς, ευαισθητοποίηση για σύγχρονα προβλήματα, ενίσχυση αυτοπεποίθησης, επιστημονικής ταυτότητας, ευρωπαϊκής/περιβαλλοντικής συνείδησης, καλλιέργεια αισθήματος δικαίου. 

To video μας:


   
   
Τέλος, κατά το σχολικό έτος 2016 - 2017 πραγματοποιήθηκε μια δεύτερη προσομοίωση συνεδρίασης του Ευρωκοινοβουλίου ως δράση του μαθήματος της Φιλοσοφίας, των Γαλλικών, των Θρησκευτικών και του Προγράμματος Γλώσσας & Ρητορικής του σχολείου με θέμα «Οι νέες διαστάσεις του προσφυγικού ζητήματος και της περιβαλλοντικής μετανάστευσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ο ρόλος που καλείται αυτή να διαδραματίσει».

Οι φωτογραφίες μας: 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου